Selvkontroll eller selvbeherskelse er evnen til å styre ens egne følelser, oppførsel og lyster i møte med eksternt press for å fungere i et samfunn. Innen psykologi kan det refereres til som emosjonell selvregulering. Selvkontroll kan være viktig for å oppnå langsiktige mål med å overstyre impulser og kortsiktige fristelser til fordel for mer langsiktige mål eller mer rasjonelle valg.
- Wikipedia.


Fristelse (ball) = ikke rør den før du får beskjed.
Lønner seg veldig i denne situasjonen.

Med selvkontroll mener man at hunden på eget initiativ velger å overse fristelser som dukker opp.
Dette kan være og bare overse det, eller velge noe annet å gjøre, som å se på eier.
Fristelse = se en annen vei eller snuse i bakken.
Fristelse = se på eier.

Fristelse = se på fristelse og vent på beskjed.
Dette kommer helt an på hva som passer best for hund og eier, men viktig at eier setter seg et kriterie og belønner hunden ut i fra dette. Kriteriet = hva hunden må gjøre for å få belønning.

Belønning er ikke bare hva vi gir hunden, men alt den vil ha og gjøre.
Omgivelsene våre byr på mange belønninger for hunden: Andre hunder, mennesker, biler, syklister, barnevogn, joggere, lyktestolper, søppeldunker, hoppe ut av bilen, løpe løs osv. Hunder som har lært selvkontroll vil unngå slike fristelser siden den har lært at for å få tilgang må den «be om lov» først.

Det finnes mange måter å lære hunden selvkontroll på, men disse 5 er enkle og morsomme å jobbe med. I tillegg kan man utfordre det masse som bare fantasien kan sette en stopper for.

  1. Omvendt lokking
  2. Håndtering
  3. «Gå på plassen din» – hold deg i senga eller i buret ditt.
  4. Matskål-øvelse
  5. Hilse pent

1.Omvendt lokking (vente):
Siv Svendsen og Maria Brandel beskriver denne øvelsen veldig enkelt i boken Best Hver-dag, som alle hundeeiere burde ha i bokhyllen sin.

Bildet er fra boken Best Hver-dag!

Målet er at hunden skal sitte og vente når du viser en åpen hånd med godbiter.

Slik gjør du:
– Still deg foran hunden med en godbit i hånden. Se for deg at det er en vegg mellom hundens hode og din hånd. Nå skal vi lære hunden å holde seg på sin side for å få godbiten.

– Åpne hånden med godbiten. Blir hunden sittende får den godbiten.
– Bryter hunden veggen og stikker hodet over på din side stenger du hånden og løfter den opp.
– Sett hunden på sin side og åpne hånden igjen. Belønn hvis hunden blir sittende og steng hånden om den flytter seg.
Lukket hånd = feil, prøv igjen.
Åpen hånd = rett, fortsett slik.

 

2. Håndtering:
Målet er at hunden skal kunne holde seg i rolig når den blir berørt, i uansett situasjon. Et perfekt verktøy å kunne benytte seg av hos dyrlegen, på utstilling der hunden skal undersøkes av dommeren, hvis hunden blir skadet, tilgjengelighet-øvelsen i Lydighet o.l.

Start med å ta på hunden et sted der du vet den ikke syntes det er ubehagelig å bli tatt på, feks på skulderen.
Legg en hånd på skulderen, vent til hunden sitter stille = belønning.
Legg en hånd på skulderen, hunden flytter seg = hånden blir borte og prøv på nytt.
Ta på forskjellige steder på kroppen, når den mestrer dette er neste steg at noen andre tar på den.


Her trener vi håndtering under en kundekveld vi hadde på Musti Gjøvik.

 

3. «Gå på plassen din» – hold deg i senga eller i buret ditt:
Målet er at hunden skal ligge i senga/buret og være stille.

Jeg bruker kommandoen «gå på plassen din» når hundene trasker mye rundt, er i veien om vi har besøk o.l så blir de henvist i sengene sine.

Jeg startet med dette så fort jeg fikk de i hus, for å skape en positiv følelse rundt buret og for å terpe på ro med engang.
Jeg førte dem i senga/buret med en godbit. Lokking = hunden føler etter godbiten i hånda.
Når de var i senga/buret la jeg godbiter ned ved labbene så de måtte lete litt for å finne dem. Hvis de fortsatt beholdt seg i senga/buret kastet jeg en godbit i ny og ne, dette for å lære de at det lønner seg å være her for da kommer det noe godt. Hunden holder seg i senga/buret = belønning.
Når de tydelig begynte å forstå dette, kunne jeg kaste en godbit ut av senga for å sjekke om de gikk tilbake for å få mer godbit. Når dette gikk bra, satt jeg meg lenger unna og kastet en godbit med mer variasjon på tiden.
Valgte de å gå ut av sengen/buret, sa jeg nei og førte de vennlig tilbake i halsbåndet. Når de var i senga, slapp jeg halsbåndet og om de fortsatte å stå der = belønning.

Ezy slapper av i hundesenga.

 

4. Matskål-øvelse:
Målet med denne øvelsen er at hunden skal velge eier over det gode som ligger i matskåla foran oss.
Når man trener på dette er det lurt at hunden er i bånd så den ikke kaster seg frem for å ta godbiten, men at vi tydelig kan vise til hunden at det er noe annet den skal = se på oss før den får godbiten i matskålen.

Slik gjør du:
– Legg en godbit i en matskål så hunden ser det (eller få noen andre til å hjelpe deg).
Om hunden går frem for å ta den stopper du den med båndet.
(står hunden stille og bare ser på godbiten uten å bevege seg mot, slakk litt i båndet)
– Ikke si noe, bare vent på at hunden snur seg å ser på deg – ha is i magen!
Se på, prøve å ta godbiten = feil, prøv noe annet.
– Om hunden snur seg og ser på deg, får den gå frem å ta godbiten i matskålen.
Snu hodet og se på deg = Riktig, «værsågod».
– Når hunden begynner å forstå dette, pleier jeg å begynne å bevege meg bakover.
Hunden følger etter meg = Riktig, da får du to godbiter. Dette er for å gjøre at den enklere velger meg i istedenfor matskålen som den bare får en liten godbit i.
– Tilslutt kan dette brukes som en avstandsbelønning = belønningen er plassert et annet sted, hunden løper til den når den får beskjed.

 

5. Hilse pent:
Målet er at hunden skal kunne hilse pent på folk med alle fire bena i bakken.
Omvendt lokking, som er skrevet opp lenger opp i innlegget, er et fint verktøy å bruke til å lære hunden å hilse pent.
Når den forstår at den skal sitte å vente og se på godbiten for å få den, kan man legge til forstyrrelser for å utfordre hunden.
Et menneske står rolig siden av = hunden skal fortsatt sitte stille og vente på godbiten.
Når hunden mestrer dette kan man sette inn flere mennesker, mennesker i bevegelse eller at noen kommer inn å tar på den.
Der kommer også håndteringstreningen inn, men at det er satt sammen inn mot et annet mål.

 

En påminner for oss eiere er at vi må sette oss et mål = hva vi vil at hunden skal gjøre i ulike situasjoner.
Når målet er satt må vi vite hvordan vi skal trene på dette og hvilke kriterier som gjelder for hver øvelse. Dette gjør det enkelt å være hund, om den får belønning for samme ting hver gang.
Når hunden er god på dette hjemme, så er det en ting som er enda viktigere å være klar over. Og det er at det hunden klarer hjemme vil ikke si at den er ferdig utlært ute i den store verden, så vi må da trene på det hunden er god på hjemme i forskjellige miljøer = generalisering.
Ute i hagen, i byen, med mange hunder og mennesker rundt o.l, dette er kanskje den viktigste delen av treningen som mange ikke tenker på!

Så komplisert, men samtidig så enkelt!
Det tenker jeg ofte om hundetrening, helt til jeg hører Siv og Maria som sitter på hver sin skulder og sier » Hunder gjør det som lønner seg. Dersom noe lønner seg vil den gjøre det mer. Om noe ikke lønner seg vil hunden gjøre det mindre».